Po przystąpieniu Polski do struktur NATO w 1999 roku, w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. rozpoczęto proces modernizacji naprawianych śmigłowców rodziny Mi wyposażając je w nowoczesny sprzęt łączności, nawigacji oraz identyfikacji, umożliwiający spełnienie wymagań NATO i współdziałanie w ramach wojsk sojuszniczych.
W ramach procesu dostosowywanie śmigłowców do standardów NATO, WZL1 współpracowały z firmami zachodnimi, których sprzęt zamontowano na polskich platformach. Śmigłowce zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia, które ułatwiły załogom interoperacyjność z siłami wojsk NATO oraz udział w akcjach bojowych m.in. w Afganistanie, Czadzie i Iraku.
Wszystkie projekty modernizacyjne zostały opracowane przez specjalistów WZL1, a niektóre z nich zastrzeżono, jako wzory użytkowe w Urzędzie Patentowym RP.
SPRZĘT ZABUDOWANY NA ŚMIGŁOWCACH
- radiostacje VHF, UHF, HF (Mi-2, Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24, SH-2G, W-3)
- radiowysokościomierz (Mi-2, Mi-8, Mi-17, Mi-14)
- GPS – Garmin (Mi-2, Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24)
- odbiorniki ratunkowe ELT (Mi-17)
- sygnalizator oblodzenia SO-121 (Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24)
- systemy nawigacji VOR/TAC/MKR (Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24)
- oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne (Mi-2, Mi-8, Mi-17, Mi-24)
- system swój obcy KT-76 (Mi-2)
- system swój obcy SC-10d2 (Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24)
- głowicę obserwacyjną FLIR (Mi-8)
- reflektor poszukiwawczy SX-16 (Mi-8, Mi-17)
- cyfrowy system rejestracji parametrów lotu S2-3a (Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24)
- cyfrowy system rejestracji rozmów w kabinie załogi CVR AR-30 (Mi-8, Mi-17, Mi-24)
- zintegrowany system komunikacji (Mi-8, Mi-17, Mi-24)
- nahełmowy wyświetlacz parametrów lotu CYKLOP (Mi-17)
- rozmównicę pokładową (Mi-8)
- dźwig pokładowy SŁP-350 (Mi-14PŁ/R) z wciągarką ŁPG-300
- dźwig pokładowy SŁG-300 (Mi-17) z wciągarką ŁPG-300
- wciągarkę pokładową 76379-040 (Mi-17)
- wciągarkę pokładową 75378-500 (Mi-8)
- wciągarkę pokładową ŁPG-150 (Mi-8)
- opancerzenie kompozytowe w kokpicie, kabinie desantowej oraz w okolicach newralgicznych elementów zespołu napędowego (Mi-17)
- boczne stanowiska desantowania żołnierzy przy użyciu lin zjazdowych (Mi-8, Mi-17)
- tylne stanowiska do desantowania żołnierzy przy użyciu lin zjazdowych (Mi-8, Mi-17)
- system obrony i ochrony własnej (Mi-17, Mi-24)
- rozpraszacz gazów wylotowych EWU (Mi-17, Mi-24)
- urządzenie do zakłócania w podczerwieni ADROS (Mi-17, Mi-24)
- tylne i boczne stanowiska strzeleckie kmPK (Mi-17, Mi-8)
- boczne i tylne stanowisko strzeleckie dla karabinu wielolufowego M134G systemu GATLINGa (Mi-17)
- radar pogodowy BURAN-A (Mi-14)
- system APS-107B sterowania i zrzutu torpedy MU-90 (Mi-14, SH-2G)
- sonar aktywny (Mi-14)
- system sonoboi (Mi-14)
- system wykrywania anomalii magnetycznych MAD (Mi-14)
- system przekazywania danych taktycznych ŁEBA (link) (Mi-14)
- system klimatyzacji kabiny transportowej (Mi-17)
- system automatycznej identyfikacji statków AIS R4A (Mi-17)
- odbiornik GPS MAGR (SH-2G)
- węzeł mocowania wciągarki awaryjnej APA-5 (Mi-14)
- cyfrowy rejestrator wideo AVR8220 (Mi-8)
- silniki TW3-117WM (Mi-24W).
Ponadto, Spółka dostosowała poniżej wymienione śmigłowce do realizacji szerokiego spektrum zadań:
- śmigłowce Mi-8 do zadań LGPR i SAR (Mi-8)
- śmigłowce Mi-14 do zadań SAR (Mi-14PŁ/R)
- śmigłowce Mi-14 do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych (Mi-14PŁ)
- śmigłowca Mi-17 do zadań MEDEVEC (latający szpital) (Mi-17 AE)
- śmigłowce Mi-17 do zadań CASEVEC (Mi-17 T/U)
- śmigłowce Mi-2, Mi-8, Mi-17 i Mi-24 do lotów nocnych z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych NVG (Mi-2, Mi-8, Mi-17, Mi-24)
KONTAKT